Síntesis Y Caracterización De Nitruros Y Carburos De Metales De Transición De Los Grupos 4, 5 Y 6 (Ti, Zr, V, Nb, Cr, Mo) Para HDS De C4h4s

Iliana Hernández 1 , Minela Moncada 1 , Elizabeth García 1 , Yraida Díaz 1 , Rosevelyn Serrano 2 , Fredy Arenas 2 , Alberto Albornoz 1 , Joaquín L. Brito 1
1Laboratorio de Fisicoquímica de Superficies, Centro de Química, Instituto Venezolano de Investigaciones Científicas IVIC, Caracas, Venezuela
2Departamento de Tecnología de Materiales, Instituto Universitario de Tecnología “Dr. Federico Rivero Palacio”, Caracas, Venezuela
Autor de Correspondencia: ygdiaz@ivic.ve, rosevelyn.serrano@gmail.com, redaren@cantv.net, joabrito@ivic.ve

Se prepararon carburos y nitruros de Ti, Zr, V, Nb, Cr y Mo mediante los siguientes métodos: nitruración directa por reducción a temperatura programada (amonólisis); reducción-nitruración; carbonitruración; carboreducción; y reacción cíclica con Mg. Los sólidos obtenidos se caracterizaron por difracción de rayos X (DRX), área superficial BET (ASE), espectroscopía fotoelectrónica (XPS), microscopía electrónica de barrido (MEB) y se evaluaron catalíticamente en hidrodesulfuración (HDS) de C4H4S a presión atmosférica y temperatura de 400°C. DRX mostró que se obtuvieron fases carburadas y nitradas, confirmadas a nivel superficial por XPS. ASE presentó valores en el rango de 14 a 67 m2/g para los carburos y de 10 a 265 m2/g para los nitruros. MEB evidenció tamaños de partícula de orden sub-micrométrico. Se observó actividad catalítica en HDS para los sólidos de Ti, V, Cr y Mo siendo los más activos el V8C7 y Mo2N.

Synthesis and Characterization of Nitrides and Carbides of Groups 4, 5 and 6 Transition Metals (Ti, Zr, V, Nb, Cr, Mo) for HDS of C4H4S

Iliana Hernández 1 , Minela Moncada 1 , Elizabeth García 1 , Yraida Díaz 1 , Rosevelyn Serrano , 2 , Fredy Arenas 2 , Alberto Albornoz 1 , Joaquín L. Brito 1

Transition metal (Ti, Zr, V, Nb, Cr, and Mo) carbide and nitride catalysts were synthesized by the following methods: direct nitriding by temperature programmed reduction (ammonolysis), reduction-nitriding; carbonitriding; thermal carboreduction; and Mg cyclic reaction. The produced solids were characterized by X-ray diffraction (XRD), BET specific surface area measurements (SSA), photoelectron spectroscopy (XPS), scanning electron microscopy (SEM), and evaluated in C4H4S hydrodesulfurization (HDS) at 400 °C under normal pressure. X-ray diffraction results showed that the carbides and nitrides were obtained and this was additionally confirmed at surface level by XPS. The SSA values ranged from 14 to 67 m2/g for carbides and between 10 and 265 m2/g for nitrides. Scanning electron microscopy allowed the visualization of the sub-micrometric particle sizes. The carbides and nitrides of Ti, V, Cr and Mo showed HDS catalytic activity, being V8C7 and Mo2N the most active.